TUR ´ 2012

 

(För att se filmen krävs Flash Player 8 eller senare!)

 

 

De senaste årens lågkonjunktur påverkar självfallet även resebranschen och resemässan TUR i Göteborg. Den negativa trenden med vikande besökssiffor och färre utställare håller i sig trots mässledningens försök att hitta nya grepp.

- Kanske är det så enkelt att många förlitar sig på nätet och snickrar ihop sin resa där istället för att erhålla information och möten på TUR, menar Anna Lundholm, resereporter på resefilmsjaten Travelfilm.se.

 

I år har inform ationen och annonseringen inför en av göteborgarnas populäraste mässor, TUR, varit märkbart mindre i skala. Färre annonser i dagspressen mindre pådrag på stan i form av reklam, ja mindre PR överhuvudtaget inför TUR´2012..

Helt klart har TUR tappat MEN man har ändå kommit upp med massor av nya idéer som skall ta TUR in i framtiden, som det så fint heter. Connect, Networking Day, Deals, Matchmaking App, och Global Point är några av nyheterna som kan vara nyttiga ”verktyg” för branschen. Trots detta så gapade korridorerna tomma innan kl.14.00 på fredagen och nästintill hela söndagen. Trist men sant! En del utställare har tröttnat och för att fylla tomrummen så flyttar man ner Sverigeavdelningen till bottenplanet nästa år, som förr i tiden.

3Positiva saker var att Ecuador kom med en sort delegation anförda, kan man säga, av entusiastiska Carla Portalanza.  Trinidad & Tobago marknadsför sig numera genom en av sina ”Sport-Ambassadörer”, < Mr. Dwight Yorke. f.d. fotbollsproffs med förflutet i bl.a Manchester United och Aston Villa. T & T är det enda landet i Karibien som kan erbjuda mångsidighet i form av semester och upplevelser på två st. öar.

Polen visade framfötterna genom att fungera som en av mässans samarbetspartners. Enligt Sverigechefen Malgorzata Hudyma, vill man nu storsatsa på barnfamiljer. Ett led i detta är förnyelse av infrastrukturen och semesteranläggningar inför det delade arrangörskapet med Ukraina i och med sommarens EM-slutspel i fotboll. Polen vill visa upp sig och blir ett framtidsland att räkna med för barnfamiljer mycket pga den geografiska närheten till Sverige men också för prisbilden.

Flygbolagen Turkish Airlines med Jonas Andersson och Dung Le från Vietnam Airlines pushar inte bara för sina länder utan även för destinationer som ingår i deras flygnät. Skytrax belönade TA till bästa Europeiska flygbolag år 2011.

Flighclubs, numera traditionella party på nattklubben Push, går inte av för hackor och dess för innan svängde det rejält i Solresors monter där nostalgifaktorn var lika hög som medelåldern!

Dock saknar vi monterfesterna som brukade vara i reseguiden.se:s och Visit Britains montrar.

Hur kommer det då att se ut i framtiden? TUR kommer aldrig tillbaka till sina glansdagar, så enkelt är det. Mässledningen menar dock att man sålde fler resor över disk än någonsin men till nästa år så måste mer ske innan TUR´13 går av stapeln!

 

Medverkande

 

Reporter: Anna Lundholm
A-foto: William Kilander
B-foto: Abdi Roble
Ljud: Chin Ha
Övrig medarbetare: Conny Frejdefors
Producent: William Kilander

 

Statistik TUR 2012

 

Antal Utställare: 703
Antal besök:
36 100 varav 13 076 fackbesök (inkl utställare)och 23 024 allmänhet
Antal kvadratmeter: 10 000
Länder: 79
Journalister: 342


TUR´2013: 21-24/3