“Konstskatterna i Florens och Mirakelplatsen i Pisa lyser med sin prakt”

Nu blir det en utflykt till forna storstaden Pisa.
Att åka tåg i Italien är enkelt, smart och mycket prisvärt.
Tågfärden till Pisa tar ungefär en och en halv timma med den lokala stambanan.

Mellan åren 1000 - 1200 var Pisa en mäktig sjöfararstad.
Man skapade faktiskt ett imperium från västra Medelhavet ända bort till Konstantinopel,
nuvarande Mellanöstern och Egypten.
Orsaken till Pisas nedgång var att floden Arno slammade igen och att Genua tog över
makten i Medelhavet. Även Venedig började visa framfötterna.

Det smaragdgröna Campo dei Miracoli - Mirakelfältet – attraherar många turister varje år.
Den här platsen innefattar inte bara det lutande tornet -Torre Pendente -
utan även Campo Santo (1278), Duomo (1063) och Dopkapellet (1152-1284).
Byggnaderna i Pisa bär tydlig morisk prägel och det är inte bara det världsberömda
klocktornet som lutar här i Pisa…
Min guide Vicenzo Orioli, berättar att klocktornet lutar åt norr och att dom övriga byggnaderna här lutar åt söder. Hur skall detta egentligen sluta?

Den brittiska aristrokratin reste runt i Europa på den s.k. Grand Tour (1660-1840) för att bilda sig själva och sina ungdomar. Via den Engelska kanalen, Paris och Schweiz
tog man sig till Florens och Pisa. De fortsatte sedan ner mot Rom, Neapel, Sicilien
och Grekland innan dem återvände genom Wien, München, Berlin och Flandern.

Campo Santo, kyrkogården, har jord från ”Det Heliga Landet” och har en del
romerska sarkofager och skulpturer.
Många fresker håller på att restaureras på den klosterliknande kyrkogården.
Människor kom hit för att tyda målningarna som inte sällan berättar om djävulen,
döden och ”efterlivet”.

Dopkapellet har en imponerande ackustik som en av de lokala guiderna påvisar.
Predikstolen i marmor med händelser ur jesu liv, skapades av Nicola Pisano (1220-1284),
en av Pisas mest berömda personer.
Vicenzo säger: - Vår stil kallas för Pisan-Romanesque och den blandar den romerska stilen med många andra stilar såsom bysantinsk, armenisk, lombardisk och framför allt morisk!
Detta har resulterat i en fascinerande och vacker mix.
Det var här i katedralen- Duomo - som stadens store son, Galileo Galilei, fick inspiration
till sina teorier om olika pendelrörelser.

Det Lutande Klocktornet är 54.5 meter högt. Det började byggas år 1173 och tog sammanlagt 177 år att färdigställa! Exakt hur många år det verkligen tog,
är inte fastställt och kan därför variera från en reselitteratur till en annan.
Den vertikala lutningen är 5,4 meter och beror på underlaget som består av lera, sand
och grus. Grunden är blott 3 meter djup. Vi tar oss de 297 trappstegen upp, till toppen.

Vi står på exakt samma ställe som Galileo Galilei stod på när han gjorde sina experiment
med att släppa ner olika tyngder från klocktornet!
-Han förbättrade teorin om jordens dragningskraft, säger Vicenzo.
Han skrev “Samtal och matematiska demonstrationer om två nya vetenskaper” (1638).
Senare skulle britten Isaac Newton backa upp och förfina de här teorierna.
Det Lutande Tornet i Pisa var stängt mellan år 1990 och 2001!

Galileis teorier om den heliocentriska världsbilden, lanserad av polacken Copernicus,
gick stick i stäv med kyrkans dogmer.
Verket, “Dialog om de två Världssystemen” (1632) sågs inte med blida ögon av kyrkans
makthavare och följdaktligen dömde inkvisitionen honom till livstids husarrest.
Solen som mittpunkt för människan rimmade illa med kyrkans “religiösa sanningar”.
Galilei var inte den ende vetenskapsmannen från renässansen som kom på kant med
kyrkan. Galilei upptäckte fyra av Jupiters månar och Saturnus ringar.
Galilei fick upprättelse av framlidne påven Johannes Paulus II (år 1992).

Väl tillbaka i Florens tar jag mig en titt på Santa Croce, en kyrka i gotisk stil där Galileo
Galilei, Machiavelli och Michelangelo vilar. Utanför vakar Dante Alighieri som skrev
det episka mästerverket Divina Commedia.
Vid Casa di Dante, finns en byst av författaren, som liksom Petrarca och
Boccacio skrev på det toscanska språket. Just nämnde Dante tar revansch på sina fiender i
den tredelade romanen handlar om helvetet, skärselden och paradiset.
Före dess utgivning uppstod en skärmytsling med påve Bonifatius VIII som resulterade i
böter och landsförvisning.

Det mest kända torget i Florens är utan tvekan Piazza della Signoria
med Palazzo Vecchio.
Här finns en staty av storhertig Cosimo 1 (1519-1574), Neptunusfontänen (1575),
David av Michelangelo (1501-en kopia), Hercules och Cacus (1533), Perseus med
Medusas huvud (1554) och Sabinskornas Bortrövande (1583) av Giambologna-
uthuggna ur ett enda marmorblock!

I centrum står det imponerande Palazzo Vecchio, där många politiska beslut fattats.
Minnesvärda scener från Ridley Scotts film ”Hannibal” (2001) utspelas just här.
När Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) mördar polischefen Renaldo Pazzi
(Giancarlo Giannini), sker det på balkongen av Palazzo Vechio mitt på torget
Piazza della Signoria. Filmen lockar framför allt en yngre publik till Florens.
Palazzo Vecchio var det gamla sätet för Medicifamiljen som flyttade till Palazzo Pitti.

-David har alltid haft en symbolisk mening I form av republicanism för Florensborna,
säger min guide Donatella Romano.
-Michelangelo avbildade David innan mötet med jätten Goliat, fortsätter Donatella.
Några meter borta från Davidstatyn, finns de ”gamla kontorslokalerna”- konstmuséet Uffizierna. Kom i tid för kön börjar tidigt på morgonen!

Vi startar rundturen med “Ognissantimadonnan” - Giottos altartavla.
Min guide här inne på Uffici innan museet offiellt öppnar, är intendenten Mr.Mario Marini.
Sedan kommer Sandro Botticellis verk; “Venus Födelse” och “Primavera”.
Mr.Marini visar därefter DaVincis verk ”Bebådelsen”.
Michelangelo stoltserar med pannån ”Doni Tondo”- Den heliga Familjen
medan den unge Rafael tittar på oss i sitt självporträtt från unga år.
Titians ”Venus från Urbino” är oerhört sensuell och sällsynt vacker.
Turen avslutas med Piero della Francescas renässansportätt av “Hertiginnan
och Hertigen av Urbino
”.

Vi rör oss vidare mot kyrkan Orsanmichele och klostret San Marco. Bästa utsikten över Florens får man om man tar buss nr.13 upp till Piazzale Michelangelo.
Finaste ljuset infinner sig runt lunchtid här uppe och gångavstånd är det till den romerska kyrkan San Miniato al Monte från år 1018.
Vi är nu på andra sidan florden Arno – Oltrano.
Passa då även på att besöka Palazzo Pitti, fortet Belvedere och
Boboliträdgårdarena (Se Del 1) !

Resan närmar sig nu till oundvikliga slut och den sista kvällen spenderar jag på Hotel Regency där jag avnjuter det italienska köket. På menyn står carpaccio,
en championfylld pastarätt och en glasstiramisú.

Om jag återkommer till Florens?
Ja, det bestämmer förstås det lilla vildsvinet – Il Porcellino!
Vildsvinet figurerar också i filmen “Hannibal” och har en relation till danske författaren
Hans Christian Andersen.
Klappar man trynet på Il Porcellino, lär man återvända till konststaden Florens i Toscana.
Florens är en imposant stad och kombinerar man vistelsen här med ett besök till
Pisa som jag gjorde, så blir det toppbetyg!

Resereporter: William Kilander
Foto: William Kilander
Redigering: William Kilander
Grafik: Henrik Alvelöv
Tack till: Roberta Berni, Roberta Romoli, Mario Marini, Donatella Romano, Gianni Farsi, Lara Bianco (Hotel Regency), Mariagrazia Pelessone (Pisa), Vicenzo Orioli (Pisa)
och till folket i Florens och i Pisa.

Extra tack till: Hotel Regency i Florens

http://www.provincia.firenze.it
http://www.pisa.turismo.toscana.it
http://www.turismo.toscana.it